Integritetspolicy

Vi tycker att integritet och säkerhet runt personlig information är av högsta vikt. Denna policyn beskriver hur vi hanterar din information och våra åtgärder för att hålla informationen säker hos oss. Policyn beskriver också var och hur vi samlar in din personliga information, såväl som dina rättigheter till informationen vi har om dig samt hur lagen skyddar dig.

Introduktion

Integritetspolicyn gäller för denna webbplatsen och andra interaktioner (t.ex. när du skapar ett konto på webplatsen, köper eller registrerar dig för en av våra produkter eller tjänster, anmäler dig till våra utskick, anmäler dig till uppdateringar, startar ett supportärende, kontaktar oss per mejl, telefon eller sociala medier) du kan ha med oss. Om du inte samtycker med villkoren, använd då inte våra produkter/ tjänster och gå heller inte in på denna webbplats.

Kontakta oss via support formuläret på websidan eller skicka mejl till susanne@endofri.nu om du har frågor om sekretess och integritet.

Vilken information sparar vi om dig

Personlig information innebär all data som gör det möjligt att identifiera en specifik individ. Det innebär alltså inte anonymiserade uppgifter. Vår insamling och behandling av din personliga information kan gå till på olika sätt:

Kommunikationsdata som inkluderar all kommunikation du sänt oss genom olika kanaler, såsom formulär på vår websida, via mejl, meddelande på sociala medier, med mera.

Kunddata som inkluderar all information vi får i samband med ett köp av produkter eller tjänster såsom ditt namn, fakturaadress, leveransadress, mejladress, mobilnummer, kontaktuppgifter, köpuppgifter och ditt kontokortsnummer.

Användardata som inkluderar information om hur du använder vår webplats och de tjänster vi har online samt den information du skickar för publicering på vår webplats eller andra online tjänster. Det kan vara information om produkter, filer, kurser, quizsvar, undersökningar eller annat innehåll som du laddar upp till eller skapar på vår websida.  

Teknisk data som inkluderar information om ditt användande av vår websida och online service såsom din IP adress, dina inloggningsuppgifter, detaljer om din webläsare, vilka av våra sidor du besöker, tid du spenderar på sidorna på websida, vilka navigationsvägar du använder, hur många gånger du besöker vår websida, tidszonsinställningar och tekniska detaljer om enheten du använt för att tillgå vår websida. Vårt analytiska spårningssystem tar fram denna information.

Marknadsföringsdata som inkluderar information om hur du föredrar att få marknadsföring och annan kommunikation från oss.

Vi kan komma att använda kunddata, användardata, teknisk data och marknadsföringsdata för att ge dig relevant innehåll från vår websida och marknadsföring samt för att mäta eller förstå effekten av marknadsföringen vi presenterat för dig.

Insamling av annan information

Vi kan spara information om dig från data du förser oss med (t.ex. genom att fylla i formulär på vår websida eller genom att mejla oss).Vi kan per automatik samla specifik data från dig när du använder cookies eller liknande teknik när du besöker vår websida. Klicka på länken för att läsa mer om vår policy för cookies:  : Policy för cookies.

Vi kan ta emot information från tredje part såsom analystjänster t.ex. Google baserad utanför EU, marknadsföringsbaserade nätverk som Facebook baserad utanför EU, tillhandahållare av sökinformation som Google baserad utanför EU, leverantörer av tekniska betaltjänster som Stripe, Paypal eller leverantörer av information.

Vi kan också ta emot data från publika källor som databasen för European Commision EU VAT.

Tredje part eller offentligt tillgängliga källor

Vi kan ta emot personlig information om dig från olika tredje parter och offentliga källor enligt nedan. När en tredjepartstjänst är aktiverad är vi auktoriserade att koppla upp oss och ta del av annan information som gjort tillgänglig till oss i enlighet med våra överenskommelser med tredjeparts leverantören. Vi får dock inte ta emot eller lagra lösenord till några av dessa tredjeparts tjänster när vi kopplar ihop oss med tjänsten.
Tredjeparts tjänster kan inkludera:

  • Zapier.com
  • MailChimp.com
  • Google.com
  • Facebook.com
  • Segment.io

Känslig information

Vi samlar inte in någon känslig information om dig som inte har med målet att hjälpa dig hantera din endometrios att göra. Med känslig information menar vi information om ras eller etnisk bakgrund, religion eller filosofiska övertygelser, sexliv, sexuell läggning, politisk läggning och fackmedlemskap. Vi samlar inte in uppgifter om eventuella fällande domar och brott.

När vi behöver samla in personlig information enligt lag eller för att kunna uppfylla avtal mellan oss och dig och du inte förser oss med informationen vi behöver kan vi hindras att fullfölja vår del av avtalet. Om vi inte kan leverera den produkt eller service du du har beställt, på grund av att du inte tillhandahållit oss den efterfrågade informationen, kommer vi att upplysa dig om problemet.

Hur vi använder din personliga information

Vi använder enbart din personliga information när det enligt lag är tillåtet. De mest förekommande användningsområdena är:

  • När vi behöver skapa ett avtal mellan oss.
  • När vi behöver behandla data efter kundens önskemål.
  • När det är nödvändigt för våra legitima intressen (eller tredje parts intressen) och dina intressen och grundläggande rättigheter inte åsidosätter dessa intressen.
  • När vi behöver följa en lagstadgad skyldighet.

I allmänhet förlitar vi oss inte på samtycke som en rättslig grund för att behandla dina personuppgifter annat än i samband med att skicka marknadsföringskommunikation till dig via e-post eller textmeddelande. Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke till marknadsföring genom att kontakta oss via kontaktformuläret på webbplatsen eller använda sekretessinställningarna i din profil

Syfte och legitim grund för behandling av dina personuppgifter

Nedan följer en beskrivning av hur vi avser att använda dina personuppgifter och de rättsliga grunderna för hur vi kommer att behandla dem. Vi har också förklarat vad våra legitima intressen är där det är relevant.

För kommunikation

Kundinformation: Vi behandlar denna informationen för att kunna leverera de produkter och/eller tjänster du köpt och för att föra register över sådana transaktioner.  Vår lagliga grund för denna behandling är utförandet av ett avtal mellan dig och oss och/eller att vi vidtar åtgärder på din begäran för att ingå ett sådant avtal.

Användarinformation: Vi behandlar dessa uppgifter för att driva vår webbplats och se till att relevant innehåll tillhandahålls dig, för att säkerställa säkerheten på vår webbplats, för att upprätthålla säkerhetskopiering av vår webbplats och/ eller databas och för att möjliggöra publicering och administration av vår webbplats och andra onlinetjänster. Vår lagliga grund för denna behandling är våra legitima intressen som i detta fall är att göra det möjligt för oss att korrekt administrera vår webstie och vår verksamhet.

Teknisk Data: Vi behandlar dessa uppgifter för att analysera din användning av vår webbplats och andra onlinetjänster, för att administrera och skydda vår verksamhet och webbplats, för att leverera relevant webbplatsinnehåll och annonser till dig och för att utläsa effekten av vår annonsering. Vår lagliga grund för denna behandling är våra legitima intressen som i detta fall är att göra det möjligt för oss att korrekt administrera vår webbplats och vår verksamhet i syfte att expandera vår verksamhet genom lämplig marknadsföringsstrategi.

Marknadsförings information: Vi behandlar dessa uppgifter för att göra det möjligt för dig att delta i våra kampanjer såsom tävlingar, prisdragningar och gratis giveaways. För att leverera relevant webbplatsinnehåll och annonser till dig och mäta eller avläsa effektiviteten av denna reklam. Vår lagliga grund för denna behandling är våra legitima intressen som i detta fall är att studera hur kunder använder våra produkter/ tjänster, att utveckla dem, att expandera vår verksamhet och att bestämma vår marknadsföringsstrategi.

Vi kan använda kundinformation, användarinformation, tekniska data och marknadsföringsinformation för att leverera relevant webbplatsinnehåll och annonser till dig (inklusive Facebookannonser eller andra visningsannonser) och för att mäta och utläsa effektiviteten av den reklam vi visar dig.
Vår lagliga grund för denna behandling är legitima intressen som att expandera vår verksamhet. Vi kan också använda sådana uppgifter för att skicka annan marknadsföringskommunikation till dig. Vår lagliga grund för denna behandling är antingen samtycke eller legitima intressen (återigen för att expandera vår verksamhet).

Marknadsföring

Vår lagliga grund för att använda dina personuppgifter är antingen samtycke eller legitima intressen (att expandera vår verksamhet).

Enligt GDPR kan vi skicka marknadsföring från oss när

du gjort ett köp eller bett om information från oss om våra varor eller tjänster, eller du gick med på att ta emot marknadsföringskommunikation och därefter inte gjort ett aktivt val att inte längre vilja ta emot sådan kommunikation.

Enligt dessa regler kan vi skicka dig marknadsföringsmeddelanden utan ditt samtycke. Du kan dock fortfarande välja bort att ta emot marknadsföringsmeddelanden från oss när som helst.

Innan vi delar dina personuppgifter med någon tredje part för deras egen marknadsföring kommer vi att be om ditt uttryckliga samtycke.

Du kan när som helst be oss eller tredje part att sluta skicka marknadsföringsmeddelanden till dig genom att logga in på webbplatsen och markera eller avmarkera relevanta rutor för att justera dina marknadsföringspreferenser eller genom att följa länkarna i de marknadsföringsmeddelanden som skickas till dig eller genom att skicka e-post till oss via kontaktformuläret.

Om du väljer bort att ta emot marknadsföringskommunikation gäller det valet inte för personuppgifter som tillhandahålls till följd av andra transaktioner, såsom inköp, garantiregistreringar etc.

Upplysningar om dina personuppgifter

Vi kan behöva dela dina peronuppgifter med följande parter:

-Leverantören av kursplattformen,  Zenler.com som kommer att vara den part som behandlar dina uppgifter. Vi har ingått ett databehandlingstillägg med Zenler för att behandla dina uppgifter.
-Andra företag i vårt nätverk som tillhandahåller tjänster inom IT- och systemadministration.
-Serviceleverantörer som tillhandahåller molninfrastruktur, videohosting, live-video plattformar, mejlleverantör, IT- och systemadministrationstjänster; Amazon, Sendgrid, FileStack, Vimeo, Zoom.

-Professionella rådgivare inklusive advokater, bankirer, revisorer och försäkringsbolag som tillhandahåller konsult-, bank-, juridik-, försäkrings- och redovisningstjänster.
-Statliga organ som kräver att vi rapporterar våra aktiviteter.
-Tredje parter till vilka vi säljer, överför eller slår samman delar av vår verksamhet eller våra tillgångar.

Vi kräver att alla tredje parter till vilka vi överför dina uppgifter respekterar säkerheten för dina personuppgifter och behandlar dem i enlighet med lagen. Vi tillåter endast att tredje parter får behandla dina personuppgifter för specifika ändamål och i enlighet med våra instruktioner.

Internationella överföringar

Vi delar dina personuppgifter inom vår företagsgrupp vilket innebär att vi överför dina uppgifter utanför Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet (EES).

Länder utanför EES erbjuder inte alltid samma skyddsnivåer för dina personuppgifter, så europeisk lag har förbjudit överföringar av personuppgifter utanför EES om inte överföringen uppfyller vissa kriterier.

Många av våra tredjepartsleverantörer är baserade utanför EES, så deras behandling av dina personuppgifter kommer att innebära att en mängd data överförs utanför EES.

 När vi överför dina personuppgifter från EES gör vi vårt bästa för att säkerställa en liknande grad av datasäkerhet genom att se till att minst en av följande skyddsåtgärder implementeras:

Vår leverantör av kursplattform, Zenler, baserad i Storbritannien är vår databehandlare och vi har ingått databehandlingsavtal för att skydda dina perosnala data. Vi överför endast dina personuppgifter till länder som har bedömts tillhandahålla en adekvat skyddsnivå för personppgifter av Europeiska kommissionen
eller där vi använder vissa tjänsteleverantörer kan vi använda specifika kontrakt, uppförandekoder eller certifieringsmekanismer som godkänts av Europeiska kommissionen vilket ger personuppgifterna samma skydd som de har i Europa;
eller där vi använder leverantörer baserade i USA kan vi överföra data till dem om de är en del av EU -US Privacy Shield som kräver att de ger liknande skydd för personuppgifter som delas mellan Europa och USA.
När vi använder leverantörer baserade i USA (till exempel Amazon, Sendgrid) kan vi överföra data till dem där vi har undertecknat databehandlingstillägg för leverantören för att skydda data som delas mellan Europa och USA.

Om ingen av ovanstående skyddsåtgärder är tillgängliga kan vi begära ditt uttryckliga samtycke till den specifika överföringen. Du har rätt att när som helst återkalla detta samtycke.

Kontakta supporten på Zenler via mejl: support@zenler.com om du vill ha mer information om hur överföringen av dina personuppgifter sker utanför EES.

Datasäkerhet

Vi har vidtagit de säkerhetsåtgärder vi finner lämpliga för att förhindra att dina personuppgifter av misstag går förlorade, kan användas eller nås på ett obehörigt sätt, ändras eller avslöjas.
Dessutom begränsar vi åtkomsten till dina personuppgifter till de anställda, agenter, entreprenörer och andra tredje parter som har ett affärsbehov att känna till sådana uppgifter. De kommer endast att behandla dina personuppgifter efter våra instruktioner och de är belagda med tystnadsplikt.

Vi har infört rutiner för att hantera eventuella misstänkta personuppgiftsintrång och kommer att meddela dig och alla tillämpliga tillsynsmyndigheter om ett intrång skulle ske. 

Datalagring

Vi kommer endast att behålla dina personuppgifter så länge det är nödvändigt för att uppfylla de syften vi samlade in dem för, inklusive i syfte att uppfylla eventuella juridiska, redovisnings- eller rapporteringskrav.

När vi bestämmer vad som är rätt tidpunkt att behålla uppgifterna tittar vi på dess mängd, art och känslighet, potentiell risk för otillåten användning, lagkrav, behandlingssyften och om dessa kan uppnås med andra medel.

För skatteändamål kräver lagen att vi behåller grundläggande information om våra kunder (inklusive kontakt-, identitets-, finans- och transaktionsdata) i sex år efter att de slutat vara kunder. 

Under vissa omständigheter kan vi anonymisera dina personuppgifter för forskning eller statistiska ändamål. Användandet av informationen kan då ske på obestämd tid utan meddelande till dig.

Dina lagliga rättigheter

Enligt dataskyddslagen har du vissa rättigheter gällande dina personuppgifter. Dessa inkluderar rätten att:

  • Begära tillgång till dina personuppgifter.
  • Begära korrigering av dina personuppgifter.
  • Begära radering av dina personuppgifter.
  • Invända mot behandlingen av dina uppgifter.
  • Begära begränsning av behandlingen av dina personuppgifter.
  • Begära överföring av dina personuppgifter.
  • Rätt att återkalla samtycke till behandling av dina personuppgifter.

Du kan läsa mer om dina rättigheter via länken:

Om du vill utöva någon av de rättigheter som anges ovan, vänligen kontakta oss via kontaktformuläret på webbplatsen.

Du behöver inte betala någon avgift för att få tillgång till dina personuppgifter eller för att utöva någon av de andra rättigheterna. Vi kan dock ta ut en rimlig avgift om din begäran är uppenbart ogrundad, upprepande eller överdriven. Alternativt kan vi vägra att följa din begäran under dessa omständigheter.

Vi kan behöva begära specifik information från dig för att hjälpa oss att bekräfta din identitet och säkerställa dina rättigheter att få tillgång till dina personuppgifter (eller för att utöva någon av dina andra rättigheter). Detta är en säkerhetsåtgärd för att säkerställa att personuppgifter inte lämnas ut till någon person som inte har rätt till dem. 

Vi försöker svara på alla legitima förfrågningar inom 30 dagar. Om din förfrågan är komplex eller är många i antal kan vårt svar dröja längre än 30 dagar. Om så är fallet kommer vi att meddela dig och hålla dig uppdaterad.

Tredje parts länkar

Vi kan inkludera länkar till tredje parts webbplatser och applikationer. Genom att klicka på dessa länkar eller aktivera dessa anslutningar kan tredje part samla in eller dela data om dig. Vi kontrollerar inte dessa tredje parts webbplatser och är inte ansvariga för deras sekretesspolicy. När du lämnar vår webbplats rekommenderar vi att du läser sekretess meddelandet för varje webbplats du besöker.

Cookies

Du kan ställa in din webbläsare på att vägra alla eller vissa webbläsar-cookies, eller varna dig när webbplatser ställer in eller får åtkomst till cookies. Om du inaktiverar eller vägrar cookies, ber vi dig observera att vissa delar av denna webbplats kan bli otillgängliga eller fungera inkorrekt. För mer information om vilka cookies vi använder se Policy för cookies.

Åldersgräns

Genom att förse oss med dina uppgifter garanterar du oss att du är över 13 år.

Hur du kontaktar oss

Du är välkommen att kontakta Zenler när som helst om du har några frågor om denna integritetspolicy eller vår praxis, eller om du vill utöva någon av dina lagstadgade rättigheter.

Du kan kontakta oss via support-/kontaktformuläret på webbplatsen.

Dataskyddsmyndighet

Om du är missnöjd med någon aspekt av hur vi samlar in och använder dina uppgifter har du rätt att klaga till Information Commissioner's Office (ICO), den brittiska tillsynsmyndigheten för dataskyddsfrågor (www.ico.org.uk). Vi skulle vara tacksamma om du kontaktar oss via mejl support@zenler.com först om du har ett klagomål så att vi kan försöka lösa det åt dig.

Det är mycket viktigt att informationen vi har om dig är korrekt och uppdaterad. Vänligen meddela oss om din personliga information ändras genom att mejla oss via support-/kontaktformuläret eller uppdatera din profil på ditt konto.